lørdag 25. august 2012

Jordbær skumboller

10 dager siden forrige innlegg, hvor blir tiden av? Det har vært litt opp og ned med maten siden sist, noen dager er jeg veldig flink, mens andre dager blir det altfor mye tullespising. Jeg har tatt en liten pause fra veiing og registrering av maten og da blir det fort til at jeg skeier litt ut. Nå er det bare en uke til jeg starter på min tredje runde med PSMF, og da blir det heldigvis litt struktur igjen. Jeg får bare passe på så jeg ikke sklir altfor mye ut den kommende uka, så jeg slipper å slanke bort de samme kiloene som jeg tok i forrige runde.



Jeg ser frem til mer kontroll på maten, men jeg ser ikke like mye frem til å redusere treningen. Jeg har virkelig fått sansen for hard styrketrening, og trives veldig godt med det nye 2-splitt programmet mitt. Jeg kommer til å fortsette med programmet under PSMF, men kommer ikke til å kjøre det like hardt. I tillegg til styrke har jeg vært med på corebar og zumbatimer bare for gøy. I går prøvde jeg meg også på slyngetrening, det var hardt og i dag kan jeg knapt løfte hendene over hodet. Jeg tror jeg kommer til å ta med noen av øvelsene i det faste programmet mitt, om ikke hver gang så ihvertfall innimellom når jeg har tid og overskudd.

Det har ikke vært de helt store kulinariske opplevelsene på kjøkkenet i det siste, men innimellom har jeg slått til, og laget mat som fortjener plass i bloggen. Sånn som disse herlige jordbær skumbollene. Selve ideèn fikk jeg herfra, men oppskriften er helt annerledes.


Du trenger:
marsipan (se under)
mørk sjokolade
3 plater gelatin
2 eggehviter
3 ss sukrin
1/2 vaniljestang (frøene)
2 ss kokende vann
8 jordbær


Slik gjør du:
Start med å lage marsipan. Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften, og brukte:
50 g finmalte mandler
20 g vaniljeprotein (kan byttes ut med mer mandler)
25 g sukrinmelis
4-5 dråper stevia vanilje
1 eggehvite
Ha alle ingrediensene i en bolle og kna godt sammen. Pakk marsipanen inn i plast, og la den hvile litt i kjøleskapet.


Del marsipanen i 8 kuler, som du igjen trykker til flate rundinger. Jeg brukte plastfolie under og over, så ble det mindre klissete.

Pensle marsipanrundingen med smeltet sjokolade på begge sider, og sett kaldt til sjokoladen har stivnet.

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann i ca fem minutter.
Visp eggehvitene stive og ha deretter i sukrin og frøene fra vaniljestangen mens piskene går, litt av gangen.

Klem vannet ut av gelatinen og smelt det i det kokende vannet. Hell den smeltede gelatinen i en tynn stråle i eggehviten mens vispene går på halv fart. Pisk på full fart i noen minutter, til du får en seig og stiv masse.
Ha massen over i en sprøytepose.

Legg marsipanrundingene på en rist, og plasser et jordbær på hver runding.
Klipp et hull i sprøyteposen og dekk jordbærene med eggehvitemassen. La bollene stå et par timer, så de får satt seg.


Smelt sjokolade og og hell den over skumbollene. La sjokoladen stivne ordentlig i kjøleskapet før jordbær skumbollene serveres.



Namnam, minner om troika!

~Lisbeth~

6 kommentarer:

  1. Jeg fant bloggen din nå på mobilen før jeg skal sove, men gjett om jeg skal lagre bloggen din på favoritter på pc'en i morra!!! Tjohooo....endelig en ordentlig blogg med litt psmf....skal snart starte på det i og med jeg skal inn i brudekjole....Her var det masse inspirasjon ;) Takk :)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nina-J, og takk for hyggelig tilbakemelding :o)

      Skal du mye ned før brudekjolen passer?? Jeg startet på'n igjen med PSMF i går, så det blir nok flere oppskrifter fremover :o))

      Slett
  2. kan man spise denne sjokoladen på psmf??

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, på psmf er det dessverre ikke plass til sjokolade.

      Slett